Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان رشته¬ی پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی¬شاپور اهواز

شکورنیا, عبدالحسین and الهام¬پور, حسین and غفوریان بروجرد نیا, مهری and سعیدیان, سید رضا (2011) رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان رشته¬ی پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی¬شاپور اهواز. Jentashapir Journal of Health Research, 2 (4). pp. 201-211. ISSN 2345-4067

[img]
Preview
Text
6.pdf - Published Version

Download (173kB) | Preview

Abstract

زمینه: یکی از عوامل مهم در آموزش، به¬خصوص در علوم پزشکی رویکرد مطالعه و یادگیری است. آگاهي از رویکرد مطالعه و يادگيري دانشجويان، می¬تواند روش¬هاي آموزشي را متناسب با سبك يادگيري دانشجويان تغيير داده و موجب بهبود آموزش شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسي رویکردهای مطالعه و يادگيري دانشجويان پرستاری و پزشكي دانشگاه علوم پزشكي جندی-شاپور اهواز در سال تحصیلی90-1389 بود. روش: این مطالعه¬ی توصیفی در دانشگاه علوم پزشکی جندی¬شاپور اهواز در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 182 نفر از دانشجویان پرستاری و پزشکی به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای به عنوان نمونه¬ی پژوهشی انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری داده¬ها، پرسش¬نامه¬ی استاندارد Approached and Study Skills Inventory for Students (ASSIS) بود. براي تحليل نتايج از نرم¬افزار SPSS-15 استفاده شد. نتایج: رویکرد غالب مطالعه¬ی دانشجویان رشته¬ی پزشکی، رویکرد عمقی (2/40%) و رویکرد غالب دانشجویان رشته¬ی پرستاری، رویکرد راهبردی (45%) بوده است. در مقطع بالینی، استفاده¬ی دانشجویان پزشکی از رویکرد عمقی مطالعه افزایش و استفاده از رویکرد سطحی به¬طور چشم¬گیری کاهش داشته است. بین معدل تحصیلی دانشجویان و رویکردهای عمقی و راهبردی مطالعه، همبستگی ضعیفی وجود داشت که فقط برای رویکرد راهبردی معنادار بود (033/0 = p، 161/0=r). بین معدل تحصیلی دانشجویان و رویکردهای سطحی مطالعه، رابطه¬ی منفی وجود داشت که از نظر آماری معنادار نبود. نتیجه¬گیری: با توجه به ویژگی رویکرد عمقی مطالعه در یادگیری مطلوب مطالب درسی، شایسته است برنامه¬ریزان آموزشی شرایطی را فراهم نمایند تا با ایجاد بهترین محیط¬های یادگیری زمینه را برای سوق دادن دانشجویان برای بهره گرفتن از این رویکردها مهیا نمایند. واژگان کلیدی: رویکرد مطالعه، یادگیری، دانشجویان، ASSIS.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 09 Jun 2015 04:35
Last Modified: 09 Jun 2015 04:35
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/1041

Actions (login required)

View Item View Item