Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

اثر رژيم غذايي اسيد اولئيك(امگا 9) بر يادگيري موشهاي صحرايي نر بالغ

حسين‌زاده, زهره and معاضدي, احمد‌علي and چيني‌پرداز, رحيم (2007) اثر رژيم غذايي اسيد اولئيك(امگا 9) بر يادگيري موشهاي صحرايي نر بالغ. مجله علمي پزشكي جندی شاپور, 6 (3). ISSN 2252-0619

[img]
Preview
Text
Hosain zadeh.pdf - Published Version

Download (310kB) | Preview

Abstract

هدف: اسيداولئيك (امگا9) يكي از تركيبات اصلي وضروري غشاء نورون‌ها را تشكيل مي‌دهد و در رشد خوشه هاي اكسوني وارتباطات نوروني اهميت دارد . اين اسيد چرب يك نوروتروفيك مي‌باشد كه در دوران جنيني از جفت عبور كرده و در تمايز مغز نقش دارد.با توجه به اين انتظار مي‌رود كه مصرف اين ماده ساختار وعمل سلولهاي عصبي را در دوران بلوغ هم تحت تأثير قرار دهد. لذا در اين تحقيق ، اثر اسيد اولئيك بر يادگيري فضائي موشهاي صحرايي نر بالغ مورد مطالعه قرار گرفت. روش بررسي: مطالعه انجام شده از نوع تجربي بود.به اين منظور موشهاي نر بالغ با غذاي حاوي اسيد اولئيك (10درصد) به ترتيب به مدت يك ، دو، سه ، چهار هفته تغذيه شدند و گروه شاهد از غذاي معمولي استفاده نمود تعداد حيوانات براي انجام هر آزمايش 9 عدد انتخاب شد بر اساس روش استاندارد با دستگاه ماز T شكل به مدت 9 روز مورد بررسي قرار گرفت.در اين روش 1-يادگيري ساده 2- يادگيري معكوس 3-خاموشي اندازه گيري شد. يافته‌ها: نتايج حاصل از مطالعات نشان داد كه استفاده از رژيم غذايي حاوي اسيد اولئيك10درصد به مدت چهار هفته، نسبت به گروه‌هايي كه به مدت يك، دو، سه هفته اسيد اولئيك 10درصد مصرف كردند بطور قابل توجهي (p<0.01 ) موجب افزايش يادگيري فضايي مي‌شود. نتيجه‌گيري: بنظر مي‌رسد اسيد اولئيك كه يك اسيد چرب غيراشباع مي باشد موجب افزايش يادگيري در دوران بلوغ مي شود و احتمالا از طريق تغيير در سياليت غشاء به ويژه در نواحي هيپوكامپ اثر خود را اعمال مي نمايد. کليدواژه‌گان: يادگيري فضايي، اسيد اولئيک، موش صحرايي، ماز Tشكل

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 23 Jun 2015 11:56
Last Modified: 23 Jun 2015 11:56
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/1510

Actions (login required)

View Item View Item