Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی¬شاپور اهواز بر مبنای مدل پذیرش فناوری دیویس (TAM)

زال پور, امیر (2018) شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی¬شاپور اهواز بر مبنای مدل پذیرش فناوری دیویس (TAM). Masters thesis, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran,School of Medicine

[img] Text
m131597.pdf

Download (2MB)

Abstract

مقدمه: عصر اطلاعات و ارتباطات دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی را بر آن داشته است تا در روش¬های آموزش تحول ایجاد کرده و به روش¬های نوینی از جمله آموزش الکترونیکی روی بیاورند. از این رو بررسی میزان پذیرش این فناوری از سوی کاربران آن نقش مهمی در اجرای مناسب آن دارد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور بر مبنای مدل پذیرش فناوری دیویس (TAM) است. روش کار: روش پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی-‌همبستگی و ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه مدل دیویس است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی¬شاپور اهواز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می‌دهند. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و همچنین روش تحلیل عوامل تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. به منظور سنجش میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (92/0α=). با استفاده از نرم¬افزار SPSS نسخه 20 و نرم‌افزار LISREL نسخه 7 به تجزیه و تحلیل داده¬ها بر اساس آزمون¬های آماری تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری پرداخته شد. یافته‌ها: یافته¬های پژوهش نشان داد که در میان تبیین¬کنندگان تصمیم به استفاده از آموزش الکترونیکی، «متغیر نگرش نسبت به استفاده از آموزش الکترونیکی» قویترین تأثیر را دارد (83/0α=) و نیز مهمترین عاملی که نگرش به استفاده از آموزش الکترونیکی را تبیین می‌کند، برداشت ذهنی از «آسانی آموزش الکترونیکی» است (73/0%). همچنین مؤثر‌ترین متغیری که استفاده عملی از آموزش الکترونیکی را تبیین می‌کند، متغیر «تصمیم به استفاده از آموزش الکترونیکی» است (62/0%). نتیجه¬گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پذيرش آموزش الكترونيكي با توجه به شاخصهاي برازش داراي برازش مناسب بوده و قابل به‌كارگيري در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز است. با توجه به اهمیت نگرش نسبت به استفاده از آموزش الکترونيکي، پیشنهاد می‌شود در انتخاب و كاربست فناوري¬ها در سيستم آموزشي به بررسي نگرش دانشجويان نسبت به این نوع فناوري پرداخته شود تا بتوان از این طریق به افزایش تصمیم دانشجویان برای استفاده از آن کمک نمود. Introduction: The age of Information and communication has led universities and research centers to change educational methods, including E-learning. Thus, this study investigates factors affecting e-learning acceptance among Iranian postgraduate students based on Davis Technology Acceptance Model. Material and Methods: This descriptive-correlation study was conducted using survey method. 320 Iranian postgraduate Students were selected to participate in the study. Data were collected using questionnaire through self-report. Data were analyzed using both descriptive statistics and inferential statistics through structural equation modeling and path analysis using LISREL software. Results: The research findings showed that among the contributors of deciding to use e-learning, the variable of “Attitude toward using e-learning” has the strongest effect (α=0.83) and also the most important factor explaining the Attitude toward using e-learning is its “Perceived ease of use” (%0.73). Also, the most effective variable that explains the Actual use of E-learning is the "intention to use" variable (%0.62). Conclusion: Based on the data analysis, the TAM of electronic learning in this population is appropriate based on the goodness of fit. Consequently it is applicable to the population under study. Considering the importance of the Attitude towards using e-learning, it is suggested that students' attitude towards this type of technology be considered in selecting and applying technologies in the educational system in order to grow the students’ intention in this way to use the technology.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: پذیرش آموزش الکترونیکی، مدل پذیرش فناوری دیویس، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز : E-learning, Technology Acceptance Model (TAM), Perceived usefulness, Perceived ease of use, Attitude toward using, Behavioral intention to use, Actual use, Jundishapur University of Mrdical sciences
Subjects: Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
R Medicine > RZ Other systems of medicine
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Medicine
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 22 Jan 2019 09:49
Last Modified: 22 Jan 2019 09:49
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/20755

Actions (login required)

View Item View Item