Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

تحلیل کیفیت خدمات گردشگری پزشکی در ‏استان خوزستان ‏در سال 1394 ‏ Medical tourism services quality analysis in Khuzestan province, Iran 2015

قلی پور, محمد (2016) تحلیل کیفیت خدمات گردشگری پزشکی در ‏استان خوزستان ‏در سال 1394 ‏ Medical tourism services quality analysis in Khuzestan province, Iran 2015. Masters thesis, دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran,دانشکده بهداشت

[img]
Preview
Text
m119892.pdf.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

مقدمه: گردشگري پزشكي به عنوان شاخه¬اي از گردشگري سلامت بيانگر يك صنعت رو به رشد پرسرعت است. گردشگري پزشكي عبارت است از مسافرت افراد از محل اقامت به مكاني كه در آن درمان-هاي پزشكي و يا جراحي مهيا شده و يا انجام مي¬شود، مشروط به آن كه حداقل فرد يك شب در آن مكان اقامت داشته باشد. هدف از این پژوش تحليل کیفیت خدمات گردشگري پزشكي در استان خوزستان بوده است. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که به دو روش کیفی و پیمایشی در سال 1394 انجام گرفت. در این پژوهش از تکنیک دلفی به منظور تعیین اعتبار محتوایی و از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تعیین اعتبار ساختاری پرسشنامه سروکوال خدمات گردشگری پزشکی استفاده شد. این مطالعه بر روی 250 نفر از گردشگران پزشکی مراجعه کننده به بیمارستان¬های شهر اهواز انجام شد که بیماران در بخش انتظار پرسشنامه سروکوال در مورد وضعیت ایده آل یا مطلوب و در بخش ادراک آن در مورد وضعیت موجود یا آنچه هست به سوالات پاسخ دادند و بر این اساس شکاف کیفیت تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزارهای Lisrel 8.80 و Spss 16 انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج مطالعه دلفی 31 گویه را با شاخص روایی محتوایی بالا (775/0 = CVI) انتخاب کرد. نتایج تحلیل با ضریب نکوئی برازش بالا بر اساس شاخص RMSEA برای حیطه انتظارات برابر با 029/0 و برای حیطه ادراکات برابر با 032/0 بود. نتایج پیمایشی نشان داد تفاوت معني داري ميان ادراك و انتظار گردشگران پزشکی پيرامون ابعاد هشتگانه در بيمارستان هاي مورد مطالعه وجود داشت. بیشترین شکاف در کیفیت خدمات گردشگری مربوط به بعد «تسهیلات ارزی و ‏مسافرتی» (63/2-) و کمترین شکاف در بعد «عوامل محسوس» (68/0-) بود. نتیجه گیری: این نخستین مقیاس سنجش کیفیت خدمات گردشگری پزشکی براساس مدل سروکوال می¬باشد که به صورت استاندارد تهیه و منتشر شده است. نتایج مطالعه نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات گردشگری پزشکی شکاف منفی وجود داشت و انتظارات بیماران بیشتر از نحوه عملکرد بیمارستان¬ها بود. همچنین بر اساس نتایج، بیمارستان¬های مورد مطالعه برای توسعه صنعت گردشگری پزشکی ضروری است بیشتر روی تسهیلات رفاهی گردشگران پزشکی تمرکز داشته باشند. Introduction Medical tourism as a part of health tourism is a developing industry. Medical tourism is defined "the travel of people to a place other than where they normally reside for the purpose of obtaining medical treatment in that country". This study was conducted to analyze the quality of medical tourism in Ahvaz city in 2015. Methods In this cross-sectional study was conducted with questionnaire design and survey methods in 2015, view of 250 Iraqi patients referred to private and public hospitals in Ahvaz were assessed on the quality of medical tourism. To design questionnaire and determine its content validity, the Delphi technique (3 rounds) with the participation of 20 medical tourism experts was used. Construct validity of the questionnaire was assessed through exploratory and confirmatory factor analysis. Reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient. In survey phase, patients responded about ideal or desirable situation in the expectation section of questionnaire and responded about existing situation in the perception section of questionnaire, and according to difference between two situations, the quality gap was determined. Data were analyzed by Excel 2007, Spss.18, and Lisrel8.0 softwares. Results The content validity of questionnaire with CVI=0.775 was confirmed. According to exploratory factor analysis, the medical tourism service quality questionnaire included 31 items and 8 dimensions (tangibility, reliability, responsiveness, assurance, empathy, exchange and travel facilities, technical and infrastructure facilities and safety and security). Construct validity of the questionnaire was confirmed based on the goodness of fit quantities of model (RMSEA=0.032, CFI= 0.98, GFI=0.88). The results of the survey phase revealed significant differences between medical tourists’ perceptions and expectations in each eight dimensions in the hospitals. There was the largest and the smallest quality gap in the “exchange and travel facilities” dimension (-2.63) and the “tangibles” dimension (-0.68), respectively. Conclusion The current study indicated that there was a negative gap in all of the dimensions in the Ahvaz hospitals providing medical tourism service. This means that patients’ expectation the of provided service quality medical tourism in Ahvaz hospitals were not met. Therefore, it is necessary to attract tourism and develop medical tourism, these hospitals should focus on medical tourist’s welfare facilities, constantly.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: کیفیت خدمات، گردشگری پزشکی، سروکوال Medical tourism, Service quality, SERVQUAL
Subjects: R Medicine > RA Public aspects of medicine
R Medicine > RZ Other systems of medicine
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Medicine
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 21 Mar 2017 10:11
Last Modified: 21 Mar 2017 10:11
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/3438

Actions (login required)

View Item View Item