Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

بررسی تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر سطح درک دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با سطح درک بیماران از رفتارهای مراقبتی در بخش های عمومی (داخلی وجراحی) بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان1393 The Assessment Of Caring Behavioral Educational Plan Effect On Nursing Student And This Correlation With Received Caring Behaviors In Medical-Surgical Wards At Selected Health Hospital In Abadan Faculty Of Medical Sciences,2014

الهامی, سعیده (2015) بررسی تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر سطح درک دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با سطح درک بیماران از رفتارهای مراقبتی در بخش های عمومی (داخلی وجراحی) بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان1393 The Assessment Of Caring Behavioral Educational Plan Effect On Nursing Student And This Correlation With Received Caring Behaviors In Medical-Surgical Wards At Selected Health Hospital In Abadan Faculty Of Medical Sciences,2014. Masters thesis, دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز,دانشکده پرستاری و مامائی

[img]
Preview
Text
m105683.pdf.pdf

Download (893kB) | Preview

Abstract

مقدمه: مراقبت مفهوم چند بعدی در پرستاری است که می تواند از طریق آموزش ارزش های اصلی واقعیت یابد. اغلب بيماران، كيفيت خدمات ارائه شده را بر اساس درك خود از مراقبت ارزیابی می نمایند، لذا پژوهش حاضر با عنوان تأثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با سطح درک بیماران از مراقبت انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر، مداخله ای آموزشی و نیمه تجربی می باشد. 58 دانشجوی سال 3 و 4 به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (n=29) تقسیم و برنامه آموزشی رفتار مراقبتی مبتنی بر نظریه مراقبت انسانی برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل برنامه اموزشی مراقبت که به طور معمول در سالهای قبل ارائه شده بود را دریافت نموده اند. سطح درک دانشجویان با ابزار CDI-35 و سطح درک بیماران بعد از گذشت روز دوم از شروع کارآموزی در هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله با ابزار CBM مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS-21 تحلیل شد. نتایج: افزایش میانگین در هر 5 حیطه رفتار مراقبتی در افراد گروه مداخله (p= 0/0001) و تنها در بعد تکنیکی حرفه ای(p=0/001) افراد گروه کنترل دیده شد. در زمینه درک بیماران از مراقبت، در افراد گروه مداخله، افزایش میانگین در تمام حیطه ها (p= 0/0001) و در گروه کنترل پسرفت وجود داشته که از نظر آماری معنادار نبود(p=0/83). نتیجه گیری: این نتایج، ایده ی محققان را مبنی بر اینکه یادگیری رفتار مراقبتی از طریق مداخلات آموزشی، درک بيماران از مراقبت هاي دریافت شده توسط دانشجویان در محیط های بالینی را افزایش داده و مي تواند در توسعه آموزش هاي علمي و عملي آنان نقش مهمی داشته باشد، حمایت می کند. Introduction: Caring as a multidimensional concept can be occurring according to teaching main values. Most patients investigate the provided caring quality according to their perception of caring. Thus, the present study was performed to assess The Caring Behavioral Educational Plan Effect On Nursing Student And This Correlation With Received Caring Behaviors. Method: this was the semi-experimental and educational trial that performed on junior nursing student (n=55). The participant was divided in intervention (n=29) and control (n=26) groups randomly. The caring behavior educational program was conducted for intervention group during medical surgical clinical course, but the control group doesn’t receive any educational plan. The student’s perception was assessed with CDI-35 tool and After two days, 3 patients was considered for each student and the patient perception during continuing care for two days was assessed with CBM tool before and after the study in two groups. The gathering data was analyzed with SPSS-21. Results: The raise of mean was observed in 5 dimension of caring behavior in case group and in technical-professional scope only in control group. There was seen mean rising in all scope of caring behavior in case group after the study (p=0/0001) and in control group, was decreased but it is not significant statically (p=0/83). Conclusion: This result was support the researcher’s idea based on learn caring behavior with the educational intervention and the patient perception of received nursing care that providing by student in clinical environment can play the important role in scientific and clinical education development.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: رفتار مراقبتی، برنامه آموزشی، دانشجویان پرستاری، درک بیماران از مراقبت caring behavior, educational plan, nursing student, patient perception of care
Subjects: R Medicine > RD Surgery
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Medicine
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 09 May 2017 05:16
Last Modified: 09 May 2017 05:16
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/6642

Actions (login required)

View Item View Item