Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر برسبک زندگی مرتبط با فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم در دختران دبیرستانی Effect of educational program based on Pender’s health promotion model on life style relating to nutrition and physical activity among high school girls

ناصرپور, فریده (2015) بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر برسبک زندگی مرتبط با فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم در دختران دبیرستانی Effect of educational program based on Pender’s health promotion model on life style relating to nutrition and physical activity among high school girls. Masters thesis, : دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز,دانشکده بهداشت

[img]
Preview
Text
m107913.pdf.pdf

Download (868kB) | Preview

Abstract

مقدمه: امروزه چالش‌های بهداشت عمومی، تا حد بسیار زیادی به سبک زندگی مربوط می‌شود، داشتن یک سبک‌زندگی سالم و حفظ آن تا حد زیادی بستگی به عاداتی دارد که، در طی سال‌های اولیه زندگی کسب‌شده‌اند، بنابراین دوران نوجوانی زمان ایده‌آلی برای مداخله جهت ارتقای رفتارهای سبک‌زندگی سالم است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر برسبک زندگی مرتبط با فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم در دختران دبیرستانی انجام‌شده است. روش کار: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مداخله‌ی آموزشی به مدت 5 هفته بر ارتقای سبک زندگی مرتبط با رفتارهای فعالیت ‌فیزیکی و تغذیه‌ سالم پرداخته است. در این مطالعه قبل و بعد شاهددار، تعداد 137 نفر از دانش‌آموزان اول دبیرستان شهر امیدیه (68نفر گروه آزمون و 69 نفر گروه شاهد)، که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای-تصادفی ‌انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. ابزار ارزشیابی تلفیقی از پرسشنامه‌های استاندارد و محقق ساخته بود. برنامه آموزشی دانش‌آموزان شامل 4 جلسه با تأکید بر افزایش خودکارآمدی، منافع، تأثیرگذارنده‌های بین فردی و تعهد به برنامه‌ریزی برای رفتارها و همچنین کاهش موانع درک شده آن‌ها بود. یک جلسه آموزشی نیز با تأکید بر افزایش تأثیرگذارنده‌های بین فردی برای مادران گروه هدف برگزار شد. نتایج: در ارزشیابی این مطالعه میانگین نمرات رفتارهای فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم افزایش یافته و همچنین نمرات خودکارآمدی، منافع درک شده و تعهد به برنامه‌ریزی برای رفتارها افزایش یافته است. موانع درک شده برای هر دو رفتار کاهش یافته، اما به جز هنجارهای بین فردی فعالیت فیزیکی، در نمرات سایر تأثیرگذارنده‌های بین فردی تغییری حاصل نشده است. نتیجه‌گیری: مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر مدل پندر، علاوه بر افزایش واسطه‌های تغییر رفتار، به‌طور همزمان موجب ارتقاء رفتارهای فعالیت فیزیکی وتغذیه سالم به‌عنوان مهمترین رفتارهای سبک زندگی شده است Background: Nowadays, Public health challenges largely are related to lifestyle and maintaining a healthy lifestyle related habits that required during the early years, so that, the ideal time for intervention to promote healthy lifestyle behaviors is adolescence. In this regard, the present study carried out to evaluate the effect of education on physical activity and healthy eating lifestyle based on the Pender`s health promotion model among high school girls. Methods: This study investigated the effect of a 5 weeks educational intervention for promoting physical activity and healthy eating lifestyle behaviors. In this study, 137 high school students in Omidiyeh (68 individuals in the experimental group and 69 individual in the control group) participated both before and after the intervention, who were selected by random cluster sampling. The study tool was a combination of a standard and researcher designed questionnaires. The training program included 4 sessions that focus on increasing the students' self-efficacy, benefits, interpersonal influences, commitment to planning for their behavior and reducing barriers. Also held a training session for mothers aim to increase interpersonal influences. Results: in this study, physical activity and healthy eating behavior scores and the mean scores of self-interest, and commitment to treatment planning is increased. Perceived barriers are decreased for both behaviors, nevertheless excluding the norms of interpersonal physical activity; there is no change in the scores of other interpersonal influences. Conclusions: educational intervention based on health promotion model, in addition to increasing the level of mediators of changing behavior, it has promoted physical activity and healthy eating behaviors, as the most important lifestyle behaviors.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: مدل ارتقای سلامت پندر، سبک زندگی، تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی، دختران نوجوان health promotion model, lifestyle, healthy eating, physical activity, adolescent girls
Subjects: R Medicine > RA Public aspects of medicine
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Medicine
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 14 May 2017 08:22
Last Modified: 14 May 2017 08:22
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/7146

Actions (login required)

View Item View Item