Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و عروقی درپرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز در سال 1393 Examine the effect of education on health belief model to promote preventive behaviors of cardiovascular disease in Ahvaz Staff WestHealth Center in 2014

قادریان, مهدی (2015) بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و عروقی درپرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز در سال 1393 Examine the effect of education on health belief model to promote preventive behaviors of cardiovascular disease in Ahvaz Staff WestHealth Center in 2014. Masters thesis, : دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز,دانشکده بهداشت

[img]
Preview
Text
m109753.pdf.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

زمينه و هدف: بيماري هاي قلبي- عروقي، بيماري هاي غير واگير هستند كه توسط عوامل متعدد ايجاد مي شوند. نظر به اهميت آموزش به منظور ارتقاي رفتارهاي پيشگيري کننده از بيماري هاي قلبي- عروقي ، اين پژوهش باهدف تعيين تأثير برنامه آموزشي مبتني بر الگوي اعتقاد بهداشتي بر ارتقاي رفتار های پیشگیری کننده از بيماري هاي قلبي – عروقي در کارکنان مرکز بهداشت غرب اهواز انجام شد روش بررسي: پژوهش حاضر يك مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد مي باشد كه بر روي 90 نفر ازکارکنان شاغل در مرکز بهداشت غرب اهواز درسال 1393 انجام گردید.افراد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این مطالعه، برنامه آموزشي وپرسشنامه براساس مدل، برای کارکنان مرکز بهداشت غرب اهوازطراحي شد ابتدا پرسشنامه بر اساس سازه های الگو طراحی و روایی و پایایی آن بررسی گردید و در دو مرحله قبل و بعد از آموزش با فاصله زمانی 2ماه تکمیل گرديد.ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه بود.. پس از جمع آوري اطلاعات و ورود داده ها به كامپيوتر. داد ه های پرسشنامه به صورت کد شده در نرم افزار SPSS 19 وارد شد و برای بررسی و مقایسه قبل وبعد آگاهی و سازه های مدل از تی تست زوجی Paired-t استفاده شد یافته ها: این مطالعه به منظور دستیابی به ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده ازبیماریهای قلبی وعروقی مبتنی برمدل اعتقادبهداشتی درکارکنان مرکز بهداشت غرب اهواز انجام گرفت. میانگین سنی افراد 7/41 با انحراف معیار 2/7 بوده است میانگین نمره آگاهی وسازه های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مورد مطالعه بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش تفاوت معناداری یافت، به طوري که کليه موارد بغیر از موانع درک شده بعد ازآموزش افزایش معنا دار پیدا کردند. که این نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی در افراد مورد مطالعه می باشد نتيجه گيري:نتایج موید آن است که آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتي، ميتواند رفتارهاي پيشگيري کننده از از بیماریهای قلبی وعروقی افراد مورد مطالعه را ارتقا بخشد.. اين مطالعه نشان مي دهد كه ارتقاء آگاهي مي تواند موجب تغييرات رفتاري وارتقاء سلامت در ميان افراد گردد بطوريكه آگاهي ناكافي از عوامل خطر بيمار يهاي قلبي و عروقي منجر به عملكرد ضعيف رفتارهاي ارتقاء دهنده سطح سلامت مي گردد.این مطالعه نشا ن دهنده ضرورت آموزش کارکنان مرکز بهداشت در خصوص پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد. Background: Cardiovascular diseases are non-contagious diseases that are caused by various factors. Considering the importance of education in order to promote preventive behaviors of cardiovascular disease, this study have been performed to determine the effect of educational program, based on Health Belief Model, on the promoting the preventive behaviors of cardiovascular disease in the health center staff in the West of Ahvaz. Methods: This study is a quasi-experimental before and after design which was performed on 90 workers in the health center in the West of Ahvaz in 2015-2014. Those people were selected randomly. In this study, an educational program and a questionnaire were designed based on the model for the staff of the health center in the West of Ahvaz. At first, the questionnaire was designed based on the pattern structure and then its validity and reliability were assessed and finally, it was completed in two stages before and after instruction with an interval of 2 months. Data was collected by questionnaires. After collecting and entering data into the computer, questionnaires data were codified and entered into SPSS 19 software. Paired-t test was used to evaluate and compare the awareness of knowledge and constructs models. Results: This study have been performed, based on the Health Belief Model, to promote preventive behaviors of cardiovascular diseases of the Health Center staff in the West of Ahvaz. There was a big difference between the mean knowledge score and the construct model of Health Belief in studied group after the intervention. So that all cases significantly increased after receiving the instruction except the perceived barriers. Perceived Sensitivity and perceived barriers and benefits, according to the value of T, showed the greatest effect. This reflects the positive impact of an instructional program on the subjects. Conclusion: The results suggest that education based on health belief model, can improve the behavior of cardiovascular disease of subjects. This study shows that improving awareness can cause behavioral changes and improving health in people and insufficient knowledge of the risk factors of cardiovascular leads to poor performance of health promoting behaviors. This study indicates the need for training health staff in order to prevent cardiovascular diseases using the health belief model.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: Health Belief Model - health training -cardiovascular diseases
Subjects: R Medicine > RA Public aspects of medicine
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Medicine
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 23 May 2017 03:44
Last Modified: 23 May 2017 03:44
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/7947

Actions (login required)

View Item View Item