Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

درک دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور از اثر بخشی آموزش بالینی

کاوسی, علی and محمدی, غلامرضا and سمرقندیان, سعید and نجفی, حسین and تقوی, محمدرضا and موحدی, علی and معینی قمچینی, وحید (2016) درک دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور از اثر بخشی آموزش بالینی. توسعه آموزش جندی شاپور, 10 (4). pp. 307-317. ISSN 2345-2757

[img]
Preview
Text
af_3922242222233325837932452292636262492958_jmsENcQS4M58D.pdf - Published Version

Download (622kB) | Preview
Official URL: http://journals.ajums.ac.ir

Abstract

آموزش بالینی، پایه و اساس آموزش پزشکی است. دانشجویان بهترین منبع برای دخالت دادن در امر آموزش و شناسایی مشکلات آموزش بالین می باشند.این مطالعه با هدف درک دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور از اثربخشی آموزش بالینی صورت گرفت. دراین مطالعه توصیفی تحلیلی با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش، تمامی دانشجویان واجد شرایط (188نفر) باروش سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ساخته شده توسط اوکرونکو (2013) باعنوان درک دانشجویان از آموزش بالینی اثربخش و رفتار مربیان (دارای 23 سوال) استفاده شد. اعتبار ابزار از طریق اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد سنجیده شد. داده ها با نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی (میانگین ، انحراف معیار و فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون تی تست، کای اسکوئر و آزمون واریانس یک طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که درک دانشجویان از مهارت های آموزشی مربیان در آموزش بالینی اثر بخش، مثبت(87.5%) و میانگین و انحراف معیار درک دانشجویان از مهارت های رفتاری مربیان به ترتیب 49/0±44/3 بدست آمد. آزمون آماری کای اسکوئر بین سال تحصیلی و مهارت های آموزشی مربیان و آزمون آماری آنووا بین میانگین کل پرسشنامه مهارت های رفتاری مربیان با سال تحصیلی ارتباط معناداری رانشان داد (P<0/05). نتایج نشان داد اثربخشی آموزش بالینی، نیازمند برخورداری مربیان از دانش بالینی همراه با تبحر درآموزش و ایجاد انگیزه برای یادگیری، حفظ احترام متقابل، دادن اعتماد به نفس می باشد که ضروری است در دانشگاه های علوم پزشکی در جهت ارتقای کیفیت آموزش بالینی به کارگرفته شود.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: آقای بهرام سوسنی غریب وند
Date Deposited: 02 Jul 2017 04:24
Last Modified: 02 Jul 2017 04:24
URI: http://eprints.ajums.ac.ir/id/eprint/9878

Actions (login required)

View Item View Item